2010. február 24., szerda

Csíkos kalácskoszorú

Ezt a kalácsot még régen E.Margit oldalán tanultam, pici változtatásokkal azóta is gyakran sütöm, mindenki kedvence. 

Hozzávalók:

60 dkg BL 80 kenyérliszt

15 dkg porcukor

30 ml tej

2 dl joghurt

2 tojás

5 dkg puha vaj

2,5 dkg élesztő

csipet aszkorbinsav

1 tk. vaníliakivonat

2 ek. kakaópor kevés vízzel kikeverve

lekenéshez 1 tojássárga


A kakaó kivételével a hozzávalókból géppel tésztát dagasztok, lágyabb, tapadósabb legyen. Kettéveszem és a felébe beledagasztok két evőkanál kakaót, amit kevés vízzel elkeverek.

Duplára kelesztem mindkettőt egy óra alatt, majd 2-2 részre osztom. Kinyújtok egy fehér tésztát kb. 20 X 40 cm-es téglalappá, egy barnát is ugyanígy és azt a fehérre teszem. Összenyomom őket és mint a beiglit, feltekerem. A másik két tésztával is így járok el, a két kígyót összetekerem, koszorút formálok belőle, a végeket összenyomom. 

Sütőpapíros tepsin hagyom megint kelni kb. 45 percet, a kelesztés félidejénél egy éles késsel bevágom az íveket.

Lekenem egy kevés vízzel elkevert tojássárgával és előmelegített sütőben 180 fokon, 40-45 perc alatt megsütöm. Rácson hagyom kihűlni.




50 megjegyzés:

Anazar írta...

Csodás kalács!

erika írta...

Mohaaa! csak egy szeletkét!--mondd hogy nem bírtok rá! Olyan gyönyörűű és kívánatos!

Kata írta...

Az én kedvencem is lenne, ha kaphatnék egy szeletet belőle:)

Latsia írta...

Istenem de szép kééérek szépen csak egy kis darabkát!!!:-)
Micsoda színek, micsoda ízek...

mariam írta...

Gyönyörű, Moha! :-)

Dög írta...

Minden elismerésem! :)

lekvároskukta írta...

Csodaszééééép :))))

Jade írta...

Moha, ez eszemeletlenul szep! Ki kell probalnom!
Meghozza hamarosan!

Brigitta írta...

Hmmm,jaj de gyönyörű!

Moha írta...

Anazar köszönöm!

Erika küldöm:)) sok szeretettel!

Kata röptetem!

Latsia köszönöm, küldöm neked is:)

Receptgyűjtő köszönöm!

Dög köszönöm szépen!

Lekvároskukta köszönöm!

Judith süsd meg, nem fogsz csalódni,nagyon finom,szaftos kalács!

Brigi a régi szép idők...

Atkáriné Terike írta...

Nagyon szép és biztosan jó is! Gratulálok, szépen elkészítetted! Biztos kipróbálom!

Moha írta...

Terike köszönöm, remélem ízleni fog!

Andi/cuki írta...

Volt egy hasonlóm nekem is,de nem volt ennyire intenzíven kakaós. Csodaszép a Tiéd!:-))

mandy tarragon írta...

Ezt megcsinálom apukámnak hétvégén :)

Moha írta...

Andi köszönöm, ez a holland kakaótól lesz ilyen gyönyörű színű, és persze finom is.

Mandy jó étvágyat hozzá az apukádnak,remélem ízleni fog neki!

egycsipet írta...

Atyaég, de gyönyörű! (szemeket meregető-nyálcsorgató szmájli)

Andi írta...

Szóhoz se jutok.....meseszép!

Moha írta...

Egycsipet köszönöm, (hálás mosolyú szmájli)

Andi aranyos vagy, köszönöm!

erős ildikó írta...

Itt lengetem a virtuális kalapom előtted!:)

Moha írta...

Napmátka nagyon köszönöm!

Névtelen írta...

Gyönyörű!Most sütöm!
Itt esz a fene az oldaladon állandóan,ahelyett hogy a dolgomat tenném!
Szerdán mentem a közértbe,épp akkor rakták ki a keretes tepsiket,rögtön hármat tettem a kosárba,és mivel többen érdeklődtek miért ennyit,elújságoltam,hogy van Magyarországon egy Mohakonyha nevű gasztroblogg,ami egy csoda,és ott megtalálják milyen finomságokat lehet benne sütni
Ugye nem bánod?
Éva

Moha írta...

Éva aranyos vagy, köszönöm! Örülök,ha sok embernek tudok sikerélményt adni a sütésben!
Remélem jól sikerül a kalács!

Viki írta...

Úristen!!! mintha valaki megfestette volna. Gyönyörűűűű. Normális ez?, hogy oda-vissza tekergetem az egerem ? akkor sem fog kilépni a monitoron a kalácsod:) - de kááááááááááár

Névtelen írta...

Hello Moha:)
Tegnap megcsinaltam gyonyoru es nagyon fonom konnyu kalacs lett es mar csak a hult helye maradt!:)Koszonjuk ezt a csodas csikost!:)
Udv Kata:)

Moha írta...

Viki küldöm fénypostával:)

Kata örülök,hogy ízlett!

szepyke írta...

Jaj, de gyönyörűséges!

Moha írta...

Szepy köszönöm!

Névtelen írta...

Kedves Moha,
nemrég (délelőtt) tévedtem Hozzád Anditól. Gyönyörűeket sütsz/főzöl! Ez a kalács isteni, úgyhogy gyorsan gluténmentesben meg is sütöttem. Most lett kész....hmmm. Persze az enyém meg sem közelíti a Tiédet, de ízre jó :) Pár receptet még lementettem, ha nem bánod.
Üdv.
http://trichterwinde.blogspot.com

Moha írta...

Kedves Trichterwinde örülök,hogy hozzám tévedtél! Annak pedig még jobban,hogy ízlik a kalács!

Névtelen írta...

Több sütireceptedben a hozzávalók között aszkorbinsav is szerepel, eddig még nem hallottam
ilyen felhasználásáról.
Talán a citrom savanyú ízét kívánod megjeleníteni vagy más célból kerül
bele?
Egyébként nagyon élvezem az oldaladat, különösen jók a sós és édes sütemény, torta receptek.

Moha írta...

Kedves Névtelen! Az aszkorbin tulajdonképpen C vitamin,szebben kel meg a tészta tőle és az elkészült kenyér/kalács nem morzsálódik több nap után sem. Semmiféle savanyú íz nem érződik, hiszen csak egy késhegynyi kerül a tésztába.
Örülök,hogy tetszik az oldalam, remélem sok mindent elkészítesz!

Névtelen írta...

Köszönöm a gyors választ.
Ezek szerint -ez eddig nem tűnt fel- csak a kelttészták esetében használod. Még azt szeretném megkérdezni, hogy hol veszed.

Nagyon sok receptedet kiírtam már és tervezem szép sorban (Mozart torta fogott meg elsősorban, de a kalácsokkal is majd kísérletezem)elkészíteni.

Moha írta...

Patikában veszem, fontos,hogy a por alakút kérd és ne hagyd magad a drazséra rábeszélni:))

Névtelen írta...

Szia Moha!
Szerinted meg tudom sütni ezt a kalácsot úgy, hogy 2 db kisebb kalács legyen 3-as fonással? Úgy gondoltam, hogy 6 részre osztom, a többit úgy csinálnám ahogy írtad, csak nem tudom, hogy ennyi tésztából megvalósítható-e?
Köszi
Szilvi

Moha írta...

Szilvi ha két kisebbet szeretnél, akkor oszd 4-4 részre a tésztát. Egy kalács csak két tekercsből álljon, tehát nem fonni kell, csak összetekerni a két kígyót. Így képzeld el, mint ezen a képen lévő kalács:http://mohakonyha.blogspot.com/2010/03/almas-fahejas-kalacs.html
Teheted dobozba is őket, de mehetnek egymás mellé tepsire is.

Névtelen írta...

Kedves Moha!
Köszönöm szépen a gyors választ, így még ma megsüthetem!:) Már korábban elkészítettem ezt a kalácsot és isteni volt, csak azért gondoltam, hogy 2 kisebbet sütök, mert így a maradékot könnyebben el tudom tenni a mélyhűtőbe.
Köszönöm még egyszer!
Szilvi

Moha írta...

Kedves Szilvi, nagyon szívesen! Valóban praktikusabb két kis kalács, ha eltenni is szeretnél belőle. Örülök, hogy szeretitek, nálunk is kedvenc!

Névtelen írta...

Kedves Moha!

Ezt kerestem mindenhol, isteni az a recept. Tegnap láttam meg először és szerelem volt első látásra, de akkor a muffinos pillangókkal voltam elfoglalva. :-)
Ma viszont ki kellett próbálnom, szép formás, de jókora méretű kalács lett belőle,nagyon finom lett az íze, foszlós, puha, illatos, egyszerűen eteti magát. A kicsi lányom kivárta, mire este kb. 9-re kihűlt és 3 becsületes szeletet eltüntetett. :-))

Nagyon szépen köszönöm! Nálam ez alaprecept lesz biztosan. Jó éjt! Vera

Moha írta...

Vera örülök, hogy nálatok is sikere van! Valóban jókora kalács lesz, de nyugodtan lefagyasztható a maradék, ha nem fogyna el!

viola írta...

Kedves Moha!
Másodjára készül ez a csoda :).
Egyetlen kis szépséghibája van, hogy túlzottan szétnyílik sütés közben a fonatok között.
Első alkalommal azt gondoltam, hogy nem tekertem elég szorosan. De nem ez lehet a gond, ma ismét szétnyílt. Mi lehet a gond? Talán tovább kéne keleszteni összetekert állapotban? Vagy esetleg hideg sütőbe tenni, nem előmelegítettbe?
Köszönöm a receptet!

Moha írta...

Kedves Viola! Ez néha nekem is előfordul, talán olyankor, ha túl lágyra készítem a tésztát. Tovább biztosan nem kéne keleszteni, 45 perc elég neki. A kelt tésztákat én mindig forró sütőbe teszem, de ha gondolod, próbáld ki a hideg sütőben indított sütést. Viszont akkor ne hagyd 45 percig kelni, csak 30-35 percig, és utána tedd a hideg sütőbe, a bemelegedés alatt még ott is kelni fog.

Unknown írta...

Haho,
Hideg sutobe nem jo otlet tenni semmit. Mindent forroban kell kezdeni sutni. Egesz egyszeruen amig nem melegszik fel normalisan a suto, szaradni fog csak az alja a tesztanak (mivel sulni nem tud alacsony hofokon) es lesz egy szep vastag, kemeny alja a vegen.
Es miert kenyerliszt sutemenykesziteshez?:)

Moha írta...

Kedves László!

Hideg sütőben is szoktam kezdeni sütni néha, ha nincs kedvem kivárni a teljes kelesztési időt, és nem lett vastag kemény alja egyik tésztámnak sem. Kenyérliszt pedig azért, mert magasabb a sikértartalma, és szebb lesz belőle a kelt tészta. Nemcsak a kenyér, hanem a kalács, bukta, briós, egyéb is.

Unknown írta...

Szia Moha,

Erdekes a tapasztalatod a hideg sutessel. Talan ez annak is koszonheto, hogy otthon tobbnyire csak dusitottabb tesztabol sutnek, igy esetleg kevesbe lesz kemenyebb a hejszerkezet. En kovettem el egyszer azt a hibat hogy hideg volt a suto, es bizony eleg kemeny lett. Habar az nem dusitott teszta volt. Kemenceben egyes termekeknel pont az ellenkezojet csinaljuk, magasabb vetesi hofokon "felrantjuk" a terneket, majd alacsonyabban sutjuk a vegeig. Forditott helyzet hatranyos a termekre nezve.
Nem okoskodni akarok, de a kenyerlisztrol teljesen teves az infod:)
A siker a magbelsoben koncentralodik a buzaban, tehat a feherebb sutemeny (BL 55) lisztben. Ha valodi kenyertesztabol keszitenenek sutemenyeket, esztetikalilag sokan kifogasolnak, mert eleg sotet, szurke (csunya) lenne. A kenyerbe is azert teszenek sutemenylisztet, hogy feljavitsak vele a rossz kenyerlisztet. Mar ha tesznek...mivel dragabb.
Az a problema, nem biztos hogy olyan lisztet vesz az ember a boltokban, amilyet szeretne. De az biztos hogy a valodi kenyerbe hasznalt liszt (BL 80, 112) alacsonyabb sikertartalmu liszt, hatarozottan kisebb terfogatu es sotetebb belzetu termekeket lehet belole kesziteni.

Moha írta...

Kedves László! Én csak a saját tapasztalataimról tudok beszámolni, te pedig a tiédről. Én itthon nem kemencében sütök, hanem a sütőben, még soha nem lett vastag kemény alja semminek. Gyakran sütök kenyérlisztből, és nem lett szürke egyetlen sütemény sem, amihez használtam, ez a kalács sem. Te nyilván ipari körülmények közt dolgozol, azt talán ne hasonlítsuk az otthoni sütéshez.

Unknown írta...

Szia Moha,

Igen, igazad van, az ipari es az otthoni korulmenyek, tapasztalatok masok. Ugyanakkor a sules folyamata kb ugyan az.
En sem kemenceben sutok itthon, ezt a tapasztalatomat irtam le en is. De mint emlitettem, a kemenyebb alju, ami nalam sikerult, az nem egy dusitott teszta volt. Viszont szinte boritekolni tudnam ha valaki hideg sutovel inditana otthon egy normal kifli vagy zsemle sutest, akkor biztos (kemenyebb) vastagabb aljat kapna, mint amit amit boltban megvesz.
A kenyerliszthez pedig csak azert szoltam hozza, hatha valaki csak innen tajekozodik, es nehogy rossz infoja legyen, hogy abban tobb a siker. Az hogy szurke lesz a termek, lehet egy kicsit tulzo volt:) Sotetebb inkabb. Es ha egyszer kiprobalnad egyszerre ugyan azt, valodi kenyer es sutemenyliszbol is, te is tapasztalnad biztos.
Az lehet sajnos, hogy nem azt kap az ember, amit megvesz, vagy ami ra van irva a zacskora...
Elofordul hogy egy jol megorolt kenyerliszt sokkal jobb, mint egy rosszul megorolt sutemenyliszt... a malmoknal is csak a penzrol szol minden.
Es ilyenkor lehet azt a kovetkeztetest levonni talan, hogy a kenyerliszt jobb.
De ha valaki ismeri pl a zselmeveknit. Az szabaly szerint csak sutemenylisztbol keszul. Es sokkal lazabb is es feherebb, nagyobb terfogatu, mint egy feher kenyer, vagy foleg felbarna. Habar felbarat nem tudom hanyan csinlnak eloiras szerint...:) Neha szebb mint a feher, ami nem lehetne valojaban.
Szoval csak megosztottam en is a tapasztalatomat, fokent az itthonit.
A buza osszetetele viszont mindentol fuggetlen:) Csak a malomtol fugg, mit ad el nekunk, es minek nevezi azt...

Névtelen írta...

Már kétszer is megcsináltam, de nekem nem kelt meg a tészta :( Pedig mindent a leírásnak megfelelően csináltam. Mi lehet szerinted a gond? Köszi

Moha írta...

Kedves Névtelen! Csak arra tudok gondolni, hogy az élesztő nem volt friss, megfelelő állapotú.
Ez a tészta a joghurttal kissé sűrűbb, mint a szokásos kalácstészták, lassabban is kel. De ha az élesztő friss volt, akkor langyos helyen, letakarva egy óra alatt meg kell kelnie.

Névtelen írta...

Szia Moha drága ! Nincs elírva a tej mennyisége véletlenül,mert E. Margitkánál és Barbinál is több van megadva a receptben?
Köszönöm szépen a klassz recepteket,további szép napot Neked :)Üdvözlettel : Judit

Moha írta...

Szia Judit! Nincs elírva, ahogy a recept elején is írtam, van benne néhány változtatás.

AddThis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...