2010. február 7., vasárnap

Dagasztás nélküli kenyér


Ezt gondolom már mindenki ismeri, de beírom, mert szeretném ha meglenne itt is, nemcsak a millió cédulám egyikén.
Hozzávalók:
50 dkg BL 80 liszt
1 púpos tk. só
1/2 tk. száraz élesztő
4 dl langyos víz

Egy nagy fedeles tálban elkeverem a lisztet a sóval és az élesztővel. Hozzáöntöm a vizet és egy fakanállal néhány mozdulattal összekeverem. Lefedem a tálat és a konyhaasztalon hagyom 12 órát kelni.
A tálban egy lapáttal áthajtogatom, közben a tálat körbelisztezem és a tészta tetejét is, hogy utána könnyen ki tudjam borítani. Hagyom pihenni 30 percig letakarva.
Ha ízesítem, akkor azt a hajtogatásnál teszem, mehet bele olívabogyó /  aszalt paradicsom/ kevés vajon pirított hagyma / friss rozmaring aprítva / dió,  stb......
A sütőt előmelegítem 240 fokra (nálam ennyi a maximum), benne egy kerek fedeles jénai edénnyel.
( az edény átmérője 21 cm, mélysége fedél nélkül 7,5 cm)
A jénait kiveszem, kevés lisztet szórok az aljába és ügyesen beleborítom a tésztát, lefedem és 35 percig sütöm fedővel.
Ezután leveszem a fedőt és még 15-20 percig sütöm. Rácson hagyom kihűlni. Finom ropogós héjú, sűrűbb bélzetű kenyérke lesz.
Lehet 1/3 arányban teljes őrlésű lisztet is tenni bele, de akkor a víz mennyiségét kicsit emelni kell.



34 megjegyzés:

Bodzás Vendégház írta...

Nálam is megvan ez a recept, én azt hiszem Felhőlánytól vettem át, és azóta többször is megsütöttem - főleg amikor a csuklóm rendetlenkedik :)Én is feltettem a blogomra, nem baj, ha több helyen is olvasható!

Névtelen írta...

Szia MOHAM!
Nezzel csak az eg fele! OTT ropul a kismadar!
Neeem talaltad???
ES megvan meg a kenyered??? Niiiincs? Nem ertem! KI/?/ csoorhatta el! Nahaaat! pedig nagyon pazar volt.
Szia: ILDIKO

L.Krisztina írta...

Imádom!Csodás lett a kenyered:D Hetente egyszer biztos megsütöm:) Imádom, hogy olyan jó ropogós a héja:)
Pont tegnap tettem fel ennek a gyorsabb változatát:)
http://krisztina-kerekerdkzepn.blogspot.com/2010/02/90-perces-zsemlek.html

Moha írta...

Bodzazsuzsa így igaz, lehet,hogy valakinek újdonság,és kipróbálja!

Ildikóm nem kell csórni küldöm!!!

Krisztina nálunk is gyakran van, nagylányom kedvence. Szoktam a gyors zsemlét is készíteni!

Felhőlány írta...

Nagyon szép kenyér lett! :) Nálam csak ez készül, igyekszem mindenféle extra "belevalóval" tuningolni és szerintem is óriási recept! :))

Moha írta...

Felhőlány köszönöm! Nálunk csak nasinak van, mindig készül mellé egy öregtésztás "sima" is.

Felhőlány írta...

Tetszik ez a nasi... :) Tény, hogy a ropogós héja miatt tökéletes "rágcsának"! :))

Moha írta...

Igen, frissen mindenki rájár,és mindenki csücsköt szeretne kapni:))

szepyke írta...

Hoztam májkrémet, eszünk szendvicset?
:)

Moha írta...

Szepyke igen, gyere:)

Névtelen írta...

Én is meghivatom magam ha lehet,viszek hozzá az Alpról svájci sajtot,a nyári legelésűből,és az alpesi szélben szárított füstölt sonkát
Moha sajnálom,de csak névtelen profilban megy el,nem tudom miért?
Éva

Moha írta...

Éva sebaj, gyere lakomázunk!

Névtelen írta...

Köszönöm,szombat reggelre Budapesten vagyok,addigra süssél újra,mert ez gondolom nem tart addig
Éva

Moha írta...

Éva már morzsa sincs belőle:))

Zsozsó írta...

Kedves Moha!

Írtad a hozzászólások között, hogy szoktál gyors zsömlét is készíteni. Ez fent van a blogodon? Vagy hogyan készíted?
Ma készült el nálunk ez a kenyér, de az a baja, hogy nem lehet belőle akkorát készíteni, hogy 7 embernek elég legyen, a csücskére a lefoglalásokat pedig egy hétre előre be kell táblázni, hogy ne legyen vérre menő harc érte:)
(és talán most sikerül nem Névtelenként írjak..)
Zsozsó

Moha írta...

Zsozsó írj egy emilt nekem, megírom a receptet!
mohakonyha@gmail.com címre!

Névtelen írta...

szia.azt szeretném kérdezni hogy ha rendes élesztőt használok akkor felfuttassam vizbe vagy csak rakjam bele?gyors válaszod előre is köszönöm.ÜDV!

Moha írta...

Nem kell futtatni, elég ha csak belekevered a vízbe a sóval és a liszttel együtt!

Névtelen írta...

nagyon jó recept!5*!ÜDV

Moha írta...

Kedves Névtelen örülök, hogy jól sikerült! Az érdem nem az enyém, a recept Amerikából indult hódító útjára.

Zsolt írta...

Köszönjük a receptet. Nagyon oda vagyok érte. Feleségem nagy örömet szerzett vele.
http://www.flickr.com/photos/24328746@N08/5445121877/

Moha írta...

Kedves Zsolt, nagyon szívesen, bár nem én találtam ki, de örülök, hogy ízlik! Megnéztem a képet, nagyon jól sikerült!

Névtelen írta...

Kedves Moha!
Segítséget szeretnék kérni, mert már rengetegszer megsütöttem ezt a kenyeret, de valahogy mindig ragacsos marad a közepe, pedig mindent úgy csinálok, ahogy le van írva. Mit ronthatok el? Már próbáltam tovább sütni, de úgy meg megégett. Mit ronthatok el?

Moha írta...

Kedves Névtelen! Próbáld a fedett és fedetlen sütés idejét variálni, esetleg a fedett sütés csökkenjen, legyen csak 25-30 perc, és a fedő levétele utáni idő legyen több. Ha úgy látod, nagyon pirul, akkor csökkentsd a hőfokot egy kicsit.

Egyébként ennek a kenyérnek a belseje tapintásra mindig is kicsit nedvesebb lesz, mint a hagyományosan készülő kenyéré. Ha nem bízol abban hogy ez így jól átsül, megpróbálhatod ezt a tésztamennyiséget 3-4 felé osztva sütőlemezen megsütni, így kisebb bucik lesznek, és csak fedetlenül sül, tehát a sütési idő rövidebb lesz, de biztosan átsülnek.

Névtelen írta...

Kedves Moha!

Köszönöm, megpróbálom akkor így.

Ildi

Moha írta...

Nagyon szívesen!

Unknown írta...

Kedves Moha!

Nagyon szép és finom kenyeret sütöttem a kandallónk sütőjében:
http://morokandallo.5mp.eu/honlapkepek2/morokandallo/BYmcgudqv0/eredeti/kenyer_sutes_kandalloban.jpg

Köszönöm a receptet!

Erika

Moha írta...

Kedves Erika! A kenyér gyönyörű lett, én meg kicsit irigykedek a sütőre:))))

Névtelen írta...

Szia Moha! Ma sütöttem meg először ezt a nagyon fini kenyeret. Ha megengeded, én is megosztom a tapasztalatomat. Mivel nincs fedeles jénaim, így Pataki tálban sütöttem. Kívül-belül átsült. A szokásos módon negyed órát áztattam a tálat vízben, majd szárazra töröltem és sütőpapírral kibéleltem és rá a kenyértészta. A tészta tetejét bevagdostam, a kezemmel bevizeztem. Ezután került fel a tál teteje és hideg sütőbe tettem. Egy óra sütés után ismét bevizeztem a kenyér tetejét, de ezúttal tető nélkül sütöttem további 10 percig, majd kikapcsoltam a sütőt és még 10 percet pirulgatott a még forró tűzhelyben. Mivel régi gázsütőm van, fokozatot nem tudok mondani, de én a lehető legnagyobb fokozaton hagytam mindvégig. Remélem, ez az ötlet is hasznos lehet annak, akinek van Pataki tálja is otthon. Én nagyon szeretem, hálás jószág a konyhában és a benne készült ételek is ízletesebbek lesznek.
Üdvözlettel: Rita:-)

Moha írta...

Rita köszi a tapasztalatokat, remélem a Pataki tálasoknak segítség lesz!

Orsolya írta...

Kedves Moha..annyira guszta ez a kenyér..én most szemezek vele, de segítenél nekem abban, hogy a száraz élesztő az az instant élesztőt jelenti, a tasakos változatát?
Köszönöm a segítséget és további sok sikert gyönyörű alkotásaidhoz!
Orsi

Moha írta...

Kedves Orsi, igen, az instant élesztőt jelenti! Köszönöm a jókívánságot!

Berry May írta...

Kedves Moha!

Jól sikerül-e, ha jénai nélkül sütöm (mert ugyan van jénaim, de nincs meg a teteje :( , valamint légkeveréssel? (a villanysütőmön nincs klasszikus alul-felül sütés funcióm).

Üdvözlettel,

Melinda

Moha írta...

Kedves Melinda, nem tudom légkeveréssel milyen lenne, szerintem az nagyon kiszáríthatja, én nem szoktam kenyeret azzal sütni.

Jénai nélkül nem sütném, ennek a lényege pont az, hogy egy fedett edényben sül jó ideig, és fedő nélkül csak a végén, kevesebb ideig. Talán egy lábosban is ki lehet próbálni, aminek van fedele.

AddThis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...